Екоцентризм – змінюйся сьогодні, щоб не вимерти завтра

В останні кілька десятиліть людська діяльність спричинила безліч нищівних руйнувань у навколишньому середовищі. Це змушує кардинально передивитись спосіб нашого існування на планеті. Йдеться не лише про екологію, а й про глобально нову стратегію виживання, яка знайшла втілення у новому тренді, що отримав назву «екоцентризм»

Це основа філософії глибинної екології, яка розглядає природу як самостійну цінність, незалежно від критеріїв користі для людини. На додачу, просуває зміну структури суспільства відповідно до таких ідей.

З нашим партнером, компанією MANEZH, ми спробували розібратися, що потрібно робити уже зараз для кращої взаємодії із середовищем у майбутньому.

Світ речей

Дбайливе ставлення до навколишнього середовища знайшло практичне втілення в енергоефективності, переробленні відходів, зменшенні споживання, ощадливому виробництві тощо.

Енергоефективність є одним з ключових трендів руху за екологічне існування. Основне завдання полягає у раціональному використанні енергетичних ресурсів, зменшенні споживання енергії без зниження результативності.

Цей тренд визначає розвиток багатьох галузей промисловості, але чи не найбільше він впливає на сферу будівництва. Це закономірно, адже саме міста з їх щільною забудовою споживають левову пайку необхідних для функціонування ресурсів (електроенергія, вода, опалення, тощо).

Одним із простих та дієвих способів підвищення енергоефективності будівель є зовнішні системи захисту від сонця, як-от фасадні жалюзі та вітростійкі ролети «Screen Spectra ZIP». Їх можна легко вмонтувати у системи «розумного» будинку. До того ж, на них можна встановити погодну та часову автоматику. Це дозволяє економити на кондиціонуванні та опаленні. На додачу, підтримувати комфортний мікроклімат та запобігати утворенню парникового ефекту.

В Україні такі системи від MANEZH встановлено в «Optima House» архітектора Олександра Кучерявого. Це перший проект енергоефективного будинку, створений на основі європейських концепцій і спеціально адаптований для українського ринку.

Використання альтернативних джерел енергії, таких як сонце, вітер та вода, знижує негативний вплив на зовнішнє середовище навідміну від традиційних невідновлюваних джерел енергії.

Приміром, компанія MANEZH активно підтримує та впроваджує тренди екологічності та енергоефективності. На виробничо-офісній базі компанії у Черкасах встановлені фотовольтаїка та геліосистеми. Крім цього, тут з’явилася перша у місті заправка для електромобілів. Це спонукало до відкриття ще п’яти електрозаправок.

Повторне використання. Ще однією масштабною загрозою є сміття. У світі вже починають забороняти виготовлення пластику, а перероблення сміття під впливом окремих активістів перетворюється на трендовий та прибутковий бізнес. З перероблених матеріалів сьогодні виготовляють меблі та товари для дому від IKEA, дорожнє покриття у Нідерландах та навіть одяг! Так, нещодавно Меган Маркл похизувалася туфлями з переробленого пластику на одному з офіційних заходів.

В Україні баки для роздільного збору сміття чи сортувальні станції з’являються не лише у містах у рамках муніципальних ініціатив, а й на окремих підприємствах. Наприклад, MANEZH уже кілька років сортує сміття та виробничі відходи. Це дозволяє отримувати до 25 тис. гривень щомісяця. А із залишків алюмінієвого профілю у компанії виготовляють лампи та садові меблі, що вражають своїм мінімалізмом.

Світ людей

До чого тут екоцентризм? Усе очевиднішим стає питання зміни мислення антропоцентризму з його практичним ставленням до світу на екоцентризм з фокусуванням на самоцінності навколо людини.

У культурній та соціальній площині усе більш-менш зрозуміло: зростання руху екоактивістів та зоозахисників, яке, наприклад, призвело до того, що кілька будинків моди вже відмовилися від використання натурального хутра (Versace, Jimmy Choo, Gucci, Armani тощо); підвищення популярності вегетаріанства через прагнення знизити потребу у споживанні м’яса; обмеження використання пластику (Європарламент заборонив використання одноразового посуду з 2021 року). Однак, масштабний екотренд безпосередньо стосується й бізнесу. Йдеться про формування нової свідомості як власників бізнесу, так і працівників.

Започаткувати це можуть «бірюзові організації», яких ще називають «живими організаціями». Щоб зрозуміти суть таких організацій, достатньо уявити ліс і сад. У «саду» є садівник, який постійно підстригає дерева та формує їх крону, нищить бур’яни та шкідників, збирає плоди. Тут немає місця самоорганізації та без нагляду «сад» помре. Більшість компаній функціонують за цим принципом і не ростуть далі.

Проте існує інший тип організації — це «ліс». Це як раз «бірюзові організації». Це зрілі, саморегульовані структури, які можуть існувати століттями без жорсткого контролю. Тут кожне дерево ніби «сам собі садівник» та працює на спільний результат — процвітання лісу.

Щоб стати «лісом», компанії необхідно пройти складний процес, який потребує дорослішання самого керівника, зміну підходів до управління серед ТОП та середнього менеджменту й аж потім зміни в цінностях працівників.

Назву «бірюзові організації» ввів у сленг бізнес-консультант Фредерік Лалу у 2014 році. Він покладався на теорію спіральної динаміки Грейвза, відповідно до якої особистість розвивається по спіралі. Кожен рівень має певний колір, що характеризує цінності цього рівня. Лалу так само виділив сім кольорів-стадій розвитку організацій: від реактивної інфрачервоної (хаос та відсутність будь-якої організації в принципі) до еволюційної «бірюзової», яка є вищим рівнем розвитку.

«Бірюзова організація» передбачає наявність успішної корпоративної культури, яка може бути лише там, де є зріла особистість. Проте, на ринку праці практично неможливо відразу знайти працівників, які здатні сформувати глибоку корпоративну культуру. Ефективний управлінець розуміє, що потрібно формувати навички працівників самостійно.

В основі зрілої корпоративної культури MANEZH лежить цілеспрямована робота з персоналом. Насамперед у напрямку особистісного зростання та розвитку soft skills (так звані «м’які або гнучкі навички»). Вони не дотичні до конкретного виду діяльності чи професійних навичок, а пов’язані з характером людини, її звичками, установками та емоціями. Ці якості пов’язані з певним типом характеру і способом поведінки людини в команді. Гарвардські вчені навіть стверджують, що 85 % нашого успіху насправді залежить від soft skills. До них відносять когнітивну гнучкість, емпатію, емоційний інтелект, харизму та креативність.

Існує кілька простих та дієвих інструментів розвитку персоналу, які успішно впроваджувалися в MANEZH, та за допомогою яких компанія рухається у напрямку перетворення у «бірюзову організацію».

Мотивація через відповідальність. Якщо керівник помічає управлінські здібності працівника, варто призначити його тимчасово відповідальним за організацію якогось заходу чи проекту. Наприклад, менеджерку з реклами Галина Крещенко ми призначили відповідальною за організацію святкувань у компанії. Спочатку вона погоджувала кожну свою ідею та кожен рядок бюджету. Але вже цього року Галина самостійно організувала в компанії святкування Дня захисту дітей з різними конкурсами, майстер-класами, квестами та подарунками.

Кайдзен або ощадливе виробництво — це японська управлінська філософія та система менеджменту, побудована на безперервному вдосконаленні процесів, щоб мінімізувати втрати та зробити роботу компанії максимально ефективною. Завдяки Кайдзен обізнаний керівник платить за руки, але в підсумку завойовує голови та серця натхнених людей, які приходять на роботу із вогником в очах і фразою «У мене є ідея!». У MANEZH Кайдзен впроваджується з 2008 року. Тут навіть створений навчальний центр з ощадливого виробництва для менеджерів з інших компаній, які прагнуть вивести свій бізнес на якісно вищий рівень.

Круглі столи варто проводити в разі появи проблеми, для пошуку шляхів вирішення; після заходів, щоб переглянути результати та виявити помилки; після навчання, щоб зрозуміти, що важливе почули та як це можна використати у житті й роботі.

Глибинна рефлексія дозволяє залучити кожного у процеси в компанії, самостійно знайти слабкі та сильні сторони. А також зрозуміти, як діяти далі на основі отриманого досвіду.

Інформування для залучення персоналу. Можна використовувати дошки з інформацією про події у компанії, дні народження чи особливі досягнення працівників тощо. Для цього буде в пригоді корпоративний сайт з останніми новинами компанії. Також керівнику корисно проводити індивідуальні п’ятихвилинки з окремими працівниками. Це допомагає тримати один одного в тонусі, перевіряти чи у правильному напрямку відбувається розвиток, і якщо потрібно, коригувати свої дії.

Розкриття талантів через арт-терапію та особисті бесіди — чи не найпотужніший інструмент, який допомагає керівнику зрозуміти даний природою талант кожного працівника. Основне завдання — вбудувати його у стратегію компанії так, щоб людина відчувала свою причетність до спільної справи.

Арт-терапія допомагає змістити фокус уваги працівника від раціонального мислення до інтуїтивного сприйняття. Вона дозволяє розвинути своєрідну чутливість до світу (особливо до самого себе, своїх справжніх потреб і бажань) та є джерелом нашої креативності та інсайтів.

Розвиток талантів на базі компанії. Успішному керівнику варто дбати про таланти кожного працівника. Для цього він повинний будь-якими способами розвивати їх.

Наприклад, інженер MANEZH Станіслав Середюк полюбляє конструювання, тому зараз на базі компанії працює над власним вітрогенератором по кілька годин щотижня. А ось контролер з якості Дмитро Пономаренко виготовляє оригінальні лампи із залишків алюмінієвого профілю.

Чудовий новий світ

Філософія екоцентризму сьогодні може стати рятівником для людства, яке дуже близько до катастрофи через безвідповідальність та споживацьке ставлення до навколишнього середовища. Насамперед йдеться про зміну ціннісних орієнтирів кожної людини. Такі зміни мають червоною ниткою проходити через кожен аспект нашого життя: від екології до промисловості, від особистого життя до організації бізнес-процесів тощо. На щастя, існує безліч інструментів, які допомагають формувати нові цінності у головах людей, а відтак і змінювати їх щоденну поведінку. Ці інструменти вже були успішно апробовані в Україні та у світі, а їх системне використання довело свою результативність.

 

Читати також: Кайдзен: досконалість по-японськи

a!