Королі неба

В 2011 році на екранах з’явився драматичний серіал «Pan American», який переносив глядача в 60-ті роки XX століття. Недивно, що серіал викликав інтерес, бо ця кінокартина ― про життя стюардес славетної Pan American. Хто знається на цьому ― той зрозуміє: авіакомпанія вибрана невипадково. У ті часи вони насправді були «королями неба»! Легендарний перевізник з Нового Світу був лідером майже в усьому, що стосувалося авіаперельотів.

PAN AMПерший політ через Атлантику

Pan Am, як скорочено називали компанію, стала першою авіакомпанією, яка на той час здійснила неймовірне, а саме: виконала пасажирський рейс над Атлантичним океаном. Напередодні Другої світової війни 19 туристів прибули до Великобританії на борту Pan American. Політ, що тривав 18 годин, відкрив новий етап у цивільній авіації із здійснення далекомагістральних польотів. Так авіакомпанія започаткувала далекі трансокеанські сполучення, ставши найактивнішим оператором перельотів в Америці. Почалося все з рейсів із США до країн Карибського басейну, а згодом до сфери інтересів Pan Am потрапили Бразилія та лінія через острови Тихого океану до Китаю.

На широкий загал

tripХуан Тріпп, засновник авіакомпанії, не лякався експериментів. Після закінчення Другої світової війни він поставив перед собою і компанією сенсаційну ціль: зробити авіаперельоти доступними для широкого кола пасажирів. Це було майже зухвало, адже в ті часи користуватись літаками мали можливість лише заможні люди, аристократія та дипломати. Повітряні судна більше нагадували літаючі дорогі готелі, аніж засоби пересування. Вартість квитка була просто позахмарною. Наприклад, перший трансатлантичний рейс Pan American обходився мандрівникові в один кінець у $375 (це понад $4000 на сьогодні).

Але гроші Pan Am заробляла не лише на перельотах, але й на інфраструктурі. Наприклад, термінал авіакомпанії у Флориді перетворився на самостійний атракціон: люди платили гроші лише за те, щоб приїхати і подивитися, як злітають і сідають літаки.

Першим кроком до масових перельотів став «туристичний клас», введений засновником. Квиток на цей рейс коштував значно дешевше. Як можна здогадатися, не всі раділи таким нововведенням. Міжнародна асоціація авіатранспорту виступила проти зниження тарифів на рейсах. Великобританія навіть закрила свої аеропорти для пасажирів Pan American «туристичного класу». Та попри це ідея масових перевезень не залишала Тріппа, який в 1952 році таки домігся свого: бюджетний «туристичний клас» було затверджено на рейсах практично всіх авіакомпаній.

Перший пасажирський BoeingAer_USA-30

Щоб ще більше здешевити квитки, Хуан Тріпп зробив ставку на об’єм перевезень в одному літаку ― і поповнив парк Pan American величезними на ті часи машинами. Врешті-решт дешевизна і обсяги пасажиропотоків зробили Pan American найбільшою світовою авіакомпанією.

На початку 1970-х Pan Am закупила велику кількість гігантських Boeing 747, побудованих на замовлення, і першою почала масово експлуатувати Boeing (на Boeing 707 здійснював перельоти Кеннеді, а Boeing 747 використовували наступні президенти США). Крім того, саме Pan American ввела уніформу для пілотів, зробивши з них ікон стилю.

Польоти до СРСР

Pan Am стала першою (до 1979 року залишалась єдиною) американською авіакомпанією, яка виконувала регулярні авіарейси до СРСР. У 1956 році засновник і власник Pan American прилітав до Радянського Союзу для переговорів з «Аерофлотом» з метою відкрити спільні рейси в кілька радянських аеропортів. Щоправда, незважаючи на перший крок з боку Pan American, програма польотів на той час так і залишилася мрією. Лише за часів правління Кеннеді була підписана угода щодо прямих двосторонніх рейсів між Нью-Йорком і Москвою. Pan Am і «Аерофлот» у цьому проекті працювали спільно.

Розквіт і згасання ― закони бізнесу

Не все йшлося взірцево й безхмарно, як мріялось: небо є небо. У березні 1977 року відбулося зіткнення над Канарськими островами: Boeing 747-206B авіакомпанії KLM прямував з Амстердаму до Лас-Пальмасу й не розминувся з Boeing 747-121 авіакомпанії Pan American (рейс Лос-Анджелес ― Нью-Йорк ― Лас-Пальмас). В аварії загинуло 583 людини, і саме вона вважається найбільшою за кількістю жертв катастрофою за всю історію цивільної авіації.

На жаль, у бізнесі (у тому числі в авіаційному) розвиток компанії відбувається за звичайними законами життєвого циклу: є етапи розквіту й етапи згасання. Саме так сталося і зі світовим гігантом: у 1991 році компанія була визнана банкротом, а її рештки поглинула амбіційна Delta Airlines. Однак навіть цей факт не затьмарив славнозвісної історії Pan Am, що подарувала світові можливість подорожей із стилем.1212278276_0049979

a!