Феномен Ілона Маска або як підкорити космос

В’їхати в історію на власному марсоході — хто, як не він, має право на це сподіватися?! Ілону Маску підкорилася ідея фікс усіх амбітних винахідників — створити бізнес-легенду. Цей IT-геній із Преторії таки зачарував світ грошей і зміг зрозуміти, як у ньому все працює

Ілон Рів Маск — мільярдер, підприємець, винахідник. Досягнув успіхів у сферах ракето- та автомобілебудування, інформаційних технологій
Ілон Рів Маск — мільярдер, підприємець, винахідник. Досягнув успіхів у сферах ракето- та автомобілебудування, інформаційних технологій. Коллаж Aeroplan magazine

Роби те, у що віриш

Ризик і драйв, здається, заохочують Маска більше, ніж бажання мати багато нулів. Спитаєте, чи це справді те, що потрібно для успіху? Так або ні, але вже у 28 років він поповнив рейтинг мільйонерів. Та попри шалений зліт у молоді роки, бізнес Маска не раз зазнавав поразок. Утім, його рецепт успіху поки не схибив: гроші винахідника йдуть слідом за ідеями.

Коли 2007 року інноваційна Tesla Motors ледь не збанкрутувала, Ілон Маск інвестував десятки мільйонів доларів у підтримку проекту. Коли 2014-го, замість революції в ракетобудуванні, двоступенева Falcon 9R вибухнула, компанія бізнесмена SpaceX не згорнула випробувань і вже наприкінці 2015-го змогла повернути на землю ступінь своєї ракети. Відтоді півсвіту відстежує нові успіхи SpaceX на мисі Канаверал та анонси цікавинок електромобільного бізнесу в мікроблозі Маска.

IT-cвітанок

Дитинство в ПАР, переїзд до Канади і, зрештою, до США визначили «дорожню карту» винахідника. Свої перші 500 доларів Ілон заробив ще підлітком — як розробник комп’ютерної гри, прибуток від якої вдалося вигідно інвестувати. Першою компанією, яку він заснував, була призабута зараз Zip2. Уже в середині 1990-х його програмним забезпеченням користувалися в NewYorkTimes. Далі — мегаприбуткова сфера електронних переказів. Ілон створив компанію X.com, що зрештою розчинилася в чи не найвідомішій у своїй царині PayPal.

Якщо є щось дуже важливе, але твої шанси мізерно малі, ти все одно маєш зробити це

Електросимбіоз і «телепортація»

Поєднання кількох бізнес-проектів задля єдиної мети — одна з особливостей управлінського таланту Маска. Свій проект SolarCity — створення сонячних панелей для виробництва електроенергії — він просуває на підтримку бізнесу електромобілів. Коли ресурс двигунів Tesla вичерпується, їхні елементи можуть одержати друге життя й певний час використовуватися для накопичення сонячної енергії.

Ще більш претензійним є проект надземного вакуумного потяга Hyperloop. Згідно із задумом, кожні тридцять секунд транспортні капсули пересуватимуться тунелем під дією низького тиску. Божевільної швидкості у понад тисячу км/год можна буде досягати з використанням мінімальної кількості енергії, до того ж дешевої сонячної. Коли це диво перевезень випробують (а компанія SpaceX уже активно просуває конкурс незалежних інженерних команд-розробників), навіть телепортація не здаватиметься цілковитою фантастикою.

Ілон також є CEO компанії Neuralink, яка займається розробками, які дозволять людині керувати комп’ютером. Вже 9 квітня було опублікувано відео, як мавпа грає у пінг-понг силою думки завдяки вбудованому чіпу

Ілон Маск відкрив для всіх охочих доступ до патентованих технологій компанії Tesla Motors. Такий крок він пояснює тим, що Tesla не зможе забезпечити населення Землі такою кількістю електрокарів, щоб упоратися з «вуглецевою кризою»

Ілон Маск та представник NASA вітаються на фоні капсули Dragon. Фото: NASA/Bill Ingalls

«Я не прибулець… але був ним»

На електронних транзакціях Маск міг би заробляти мільйони, але в нього з’явилася наступна мета — своєрідна марсіанська «одіссея». Від спліну на цьому великому шляху його непогано рятує SpaceX — компанія з власною стратегією нового стандарту ракетоносіїв і, як наслідок, значно доступнішого космосу.

Із 2008 року Маск працює за контрактом із НАСА— передбачено кільканадцять запусків ракетоносія Falcon 9 та космічного корабля Dragon на Міжнародну космічну станцію. Почин був легкий: 2010 року космічний корабель із вантажем успішно вийшов на орбіту, виконав місію, зійшов з орбіти і приводнився на поверхню океану. Однак уже через п’ять років Маск зрозумів: час виходити на вищий рівень — здійснити перше в історії приземлення ракети з навколоземної орбіти не на рухому платформу в океані, а на злітний майданчик. І у 2020 році він зробив це – носій ракети приземлився точно на платформу запуску.

24 січня 2021 року встановив рекорд – носій Falcon-9 компанії SpaceX вивів на орбіту на орбіту одночасно 143 штучних супутники Землі. У лютому 2021 космічна компанія Маска маючи 850 мільйонів доларів у капіталі, планує розвивати проєкт висадки людини на Марс і це попри те, що прототип ракети Starship вибухнув під час спроби посадки після випробувального запуску. В планах – посадити перший корабель на поверхню Марса у 2030 році.  А 30 березня 2021 на офіційному сайті компанії SpaceX – Inspiration4, яка уособлює місію відправки цивільних людей у космос – було оголошено імена двох членів екіпажу першого цивільного польоту у космос.

І це ще не межа. Ілон Маск іще не стомився!

Автор: Надія Петрунок для Aeroplan (стаття з випуску Space, оновлена 12.04.2021)

a!